torsdag 23 oktober 2014

Halvmara 8 november! / Half a marathon 8th of November!

DSC_0150[1]
Den 8 november ska jag springa Jämjöhalvan. Jag börjar bli nervös. Men det ska nog gå bra.
Jag har tittat en massa på sådana där löpträningsprogram på internet. Bland annat på jogg.se och Marathon.se.
Men de tycks förutsätta ett rätt så tomt liv i övrigt för att kunna följa dem. Sen brukar jag också tycka det är konstigt att ingen av programmen någonsin innehåller ett löppass på den distansen som man tränar för. Det finns säkert en förklaring till det men jag tycker det verkar konstigt. Man måste ju prova och se om man kan först, innan man åker iväg och ska tävla!
Så jag kör mitt eget race. Jag har sprungit 21 km ett par gånger och en gång 28km, bara för att se om jag kunde. min tanke är att om jag klarar av 28km och om jag springer 21km tillräckligt ofta så kommer det inte att kännas så långt tillslut. Milen, som jag förut tyckte var, ja, milslång, är numera korta rundan. Det känns bra. Så försök springa en halvmara åtminstone varannan vecka om du tränar inför ett halvmara. Tycker jag i alla fall. Fast jag kanske ska vänta med att ge tips till efter den 8 november, för det blir min första halvmara, i alla fall tillsammans med andra! :) Själv har jag redan gjort det, så jag vet att jag klarar det!
Dock vill jag understryka att man måste lyssna på sin kropp och framför allt sina knän tror jag, för att undvika skador. Och ha bra skor!

The 8th of November I'm running half a Marathon! I'm getting nervous! But i'm sure I'll do fine. I've been looking at a lot of those training for a race programmes that you can find on different running sites all over internet.
But they seem to preassume that you have a pretty empty Life... I also usually Think it's strange that they seldom contain the running distance that you actaully training for. I'm sure there's a good explanation but it seems strange to me. You have to try it out to see if you can do it Before you run off and run a race!
So I do my own thing. I've run 21k a couple of times now and once 28k. Just to see if I could do it. My thought being if I can do 28k and if i run 21 k often enough it won't feel very far. 10k, that Before felt so far, is now the short run. That feels good. So try to run 21k at least every second week if your goal is to run half a Marathon. That's at least my opinion. But maybe I should weight giving expert advice until after the 8th of November, because that'll be my first half Marathon race, together with other people. By my self I've already done it, so i know I can do it!
Though i have to Point out the importance here to listen to your body and most especially your knees to avoid injury. And run in good shoes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar