söndag 9 november 2014

Halvmaraton och novembertrötthet / Half marathons and November Tiredness

Jag inser att det var ett tag sen jag postade något här. Det har varit ännu en trött novembervecka. Det enda som hållt mig igång lite grand var vetenskapen om att jag skulle springa ett halvmaraton i lördags. Helt ärligt hade jag troligen slutat träna och dragit en filt över huvudet och gått i ide för länge sen om det inte hade varit för det där jäkla loppet. Så det är tips till alla, ett lopp som hägrar sent på säsongen är en kanonbra motivation!

Hur som helst så gick det KANONBRA på loppet. Det var fyra varv på en 5 km bana och första varvet tog jag det lugnt men sen kändes det så bra att jag ökade tempot en del. Det fick bära eller brista. Och det bar! Hela vägen in i mål! Fast det ska erkännas att sista varvet gick på vilja. På tanken att "jag kan ju inte börja gå NU" och även tack vare några snälla funktionärer som stod vid sidan och hejade och skrek att min löpning såg jämn och stark ut. Då orkar man lite till!( SÅ till er som har nära och kära som envisas med att springa lopp och som tänkar att det gör väl varken till eller från om ajg kommer och hejar: Jo det gör det! Det gör jättemycket till!)
Till min stora förvåning sprang jag så till sist i mål på 1.54.09! En helt fantastisk tid för mig! 
(länk till resultatet)

Nu börjar vinter säsongen! Med lite mindre fokus på löpning och mer på styrka, HIIT träning och intervaller. Ska också gå över till Low Carb ett tag tänkte jag. Med lite mer muskler och lite mindre fett på magen kommer jag nog kunna springa ännu fortfare till våren. Det är i alla fall planen!
Sen kommer det nog att bli ett och annat löppass i vinter också, jag kan helt enkelt inte låta bli!

I realise I haven't posted anything here for a while. It's been another tired November week. The only thing that kept me going a little was the knowledge that I was going to run a half marathon this weekend. Honestly I would probably have put a blanket over my head and hibernated ages ago if it wasn't for that darn half marathon race. SO that's a tip (from the coach!), to have a race to look forward to towards the end of the season keeps you motivated!

Anyway, I did AMAZINGLY well at the race! It was four laps on a 5k track and the first lap I took it easy but then it felt so good I went all in. Do or die. And I did it! All the way to the finishing line! But I must confess the last lap I did on pure will. On the thought that "I can't start walking NOW" and also thanks to some kind people along the track cheering me on and calling out to me that my running looked steady and strong! Then you can go a few paces more! (SO to all of you with crazy relatives and friends insisting on racing who are thinking that "it doesn't matter if a show up to cheer or not": It does matter! It matters a lot!)
To my own big surprise I finished in 1.54.09! A completely amazing time for me!

Now I'm going into winter season. With slightly less focus on running and more on strangth, HIIT and intervals. I'm also going to do low carb for a while. With some more muscles and some less fat on my belly I'm hoping to run even faster when spring comes. That's the plan at least! But then again I'm probably going to run a mile or two during the winter too. I just can't resist!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar